Wat willen we bereiken | Effect indicator | Streven | Eerdere resultaten | Bron | Wat gaan we daar in 2023 voor doen |
---|
Inwoners, ondernemers en bezoekers verblijven in een veilige leefomgeving en een veilig ondernemersklimaat (Beleidsakkoord 2023-2026) | Oordeel inwoners over de veiligheid van de eigen woonomgeving | ≥7,7 in 2025* *gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2026) | 2022 : - 2021 : 7,7 2020 : - 2019 : - 2018 : - | Veiligheidsmonitor 2025 (vierjaarlijks onderzoek) | - Veilige woonomgeving en een veilig ondernemersklimaat aanpakken via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2023-2024. De focus ligt op thema's zoals een sluitende procesgerichte ketenaanpak personen met onbegrepen gedrag, nazorg ex-gedetineerden, radicalisering, wijkversterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeidsmigranten, bedrijventerreinen en jeugd/veiligheid.
- In 2023 blijven we het Kempen Interventie Team inzetten in basisteam De Kempen. Krachten zijn gebundeld ter versterking van toezicht en handhaving.
- Voor de integrale aanpak van Zorg en Veiligheid verwijzen we naar het programma Sociaal Domein onder WMO.
|
---|
| Oordeel inwoners over de leefbaarheid in de buurt | ≥ 7,2 in 2025 *gegevens 1x per 4 jaar beschikbaar (jaarrekening 2025) | 2022 : - 2021 : 7,8 2020 : - 2019 : - 2018 : - | Veiligheidsmonitor 2025 (vierjaarlijks onderzoek) | - Het thema leefbaarheid pakken we op in het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2023-2024. Bijvoorbeeld de wijkversterking Wilhelminadorp/Kantonnier, arbeidsmigranten en aanpak jeugd en veiligheid.
- De thema's duurzaamheid, groen/grijs, leefbaarheid/veiligheid, verkeer en woon/leefomgeving nemen wij mee in het participatieproces voor de gebiedsvisie van Wilhelminadorp en Kantonnier.
|
---|
| Aantal problematische jeugdgroepen | < 0 in 2023 *(definitieve gegevens beschikbaar in jaarrekening 2022 | 2022 : 0 (juli) 2021 : 1 2020 : 1 2019 : 1 2018 : 1 | Groepsscan plus eigen bevindingen | - Bij problematische jeugdgroepen gebruiken we de systematiek Aanpak Voorkomen Escalatie model (AVE). Net als in 2022 is onze intentie dat we extra investeren op preventief jeugdbeleid, waarbij we meer aandacht willen op ambulant jeugdwerk door het AVE-overleg.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal verwijzingen Halt | ≦ 12 in 2023 per 1000 jongeren 12-18 jaar (2431 jongeren) | 2022 : -* (5 in juli) 2021 : 7,5 2020 : 10,1 2019 : 14,4 2018 : 10,7 *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | Bureau Halt | - Halt organiseert voorlichtingsactiviteiten en themabijeenkomsten voor jeugd en ouders. Het doel is jongeren en ouders bewust te maken van hun gedrag. Een Halt afhandeling kan onderdeel uitmaken van dit bewustwordingsproces. Idealiter zou bij preventief jeugdbeleid het percentage dat zich moet melden bij Halt 0% zijn. Een realistischer streven is om dit aantal onder de 12 te houden.
|
---|
| Aantal woninginbraken | ≦ 60 in 2023 | 2022 : 33 (juli)* 2021 : 39** 2020 : 39** 2019 : 75 2018 : 70 2017 : 69 *(definitieve gegevens beschik-baar in 1e kwartaal 2023) **sterke verlaging i.v.m. corona | Jaarverslag politie | - Woninginbraken pakken we gezamenlijk aan met de politie via het Uitvoeringsprogramma integrale veiligheid 2023-2024. Voorbeelden zijn preventiemaatregelen zoals de inzet van een toolkit woninginbraken, buurtonderzoek en het geven van voorlichting.
|
---|
| Verplichte indicator: aantal diefstallen uit woning | ≦ 2,0 in 2023 per 1000 inwoners
| 2022 : (33)*(juli) 2021 : 1,3 (39)** 2020 : 1,3 (39) 2019 : 2,5 (75) 2018 : 2,3 (70) *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) **sterke verlaging i.v.m. corona | CBS/Jaarverslag politie | |
---|
| Aantal aangepakte criminele samenwerkingsverbanden in de eenheid Oost-Brabant (32 gemeenten) | in 2023 130* *Doelstelling OM nog niet bekend | 2022 : * 2021 : 130 (36 gestart in 2021, peildatum mei 2021 2020 : 164 (42 gestart in 2020) 2019 : 103 2018 : 113 *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | Openbaar Ministerie | - We handelen via de Aanpak criminele samenwerkingsverbanden in Kempenverband en op eenheidsniveau Oost-Brabant met alle relevante ketenpartners op het gebied van veiligheid.
|
---|
| Aantal criminele samenwerkingsverbanden in behandeling op lokaal niveau | ≦ 3 in 2023 (Maximaal 3 dossiers (gelijktijdig) oppakken op jaarbasis, gelet op arbeidsintensiteit van dossiers en de beschikbare capaciteit) | 2022 : 2* 2021 : 2 2020 : 3 2019 : 2 2018 : 4 *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | Gemeente Best | - Aanpak op een integrale wijze met ketenpartners. Hierdoor is het effect zo groot mogelijk en neutraliseren we het criminele netwerk en de werking ervan. We onderzoeken alle aangeleverde ondermijningssignalen, waarvan we een relatief klein aantal oppakken als een ondermijningscasus gelet op beschikbare capaciteit van gemeente, politie, Openbaar Ministerie en Belastingdienst.
|
---|
| Verplichte indicator: Aantal winkeldiefstallen | ≦ 1,5 in 2023 per 1000 inwoners | 2022 : - (15 juli) 2021 : 1,2 (35) 2020 : 1,7 (52) 2019 : 2,7 (80) 2018 : 2,8 (83) *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) **sterke verlaging i.v.m. corona | CBS/Jaarverslag politie | - Inzet van preventieve maatregelen zoals bijvoorbeeld bij 'het donkere dagen offensief'.
|
---|
| Verplichte indicator: aantal geweldsmisdrijven (openlijk geweld, bedreiging, mishandeling, moord/doodslag incl. poging) | ≦ 75 in 2023 per 1000 inwoners | 2022 : * (52 juli) 2021 : 3,1 (92) 2020 : 3,1 (93) 2019 : 2,4 (71) 2018 : 2,3 (67) *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | CBS/Jaarverslag politie | - Tegengaan van geweld door in te zetten op preventie. Politie en Boa's houden gerichte (wijk)surveillance op hotspots, zoals bijvoorbeeld uitgaansgebieden en bij het station en omgeving. De Boa's werken hierbij samen met de gemeente Oirschot binnen basisteam De Kempen.
|
---|
| Verplichte indicator: aantal vernielingen en beschadigingen (in de openbare ruimte) | ≦ 4,0 in 2023 per 1000 inwoners | 2022 : * (55 juli) 2021 : 2,8 (83) 2020 : 3,8 (114) 2019 : 3,0 (92) 2018 : 3,7 (111) *(definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | Jaarverslag politie | - Boa's houden gerichte wijksurveillance op hotspots.
|
---|
| Aantal voorlichtingsbijeenkomsten brandveiligheid bij doelgroep 65+ | ≥4 in 2023 | 2022 : 0* 2021 : 0 2020 : 2 2019 : 3 2018 : 4 *daling i.v.m. corona-maatregelen (definitieve gegevens beschikbaar in 1e kwartaal 2023) | Toekomstvisie brandweerzorg | Gezamenlijk met de Veiligheidsregio Brabant-Zuidoost (VRBZO) geven we uitvoering aan de taak Brandveilig Leven door: - beleidsmatige inbreng;
- voorlichtingsbijeenkomsten.
Het gaat om regulier werk dat de Veiligheidsregio uitvoert. Zoals het leveren van de brandweerzorg en het adviseren bij (evenementen)vergunningen. |
---|
Inwoners zijn voldoende weerbaar en/of ervaren voldoende ondersteuning tegen misbruik en fraude in zorg- en dienstverlening. | Aantal risicovolle casussen Aantal eerste signalen Aantal lopende casussen Aantal meldingen/ signalen (zorg) fraudezaken | ≦ 15 in 2023 ≦ 40 in 2023 ≦ 250 in 2023 ≦ 5 in 2023 | 2022 : 11(juli) 2021 : 9 2020 : 11 2022 : 20(juli) 2021 : 29 2020 : 36
2022 : 247(juli) 2021 : 260 2020 : 257 2022 : 5 2021 : 2 2020 : 3 | Best Lokaal Informatieknooppunt. Aanpak Voorkomen Escalatie model. Signaleringsoverleg Ondersteuning Team Best (OTB) casusregie Bests Lokaal Informatie Knooppunt (BLIK) | - De gemeente pakt complexe zorg- en veiligheidscasussen op in samenwerking met externe partners zoals Zorg en Veiligheidshuis, politie, Openbaar Ministerie, GGZ, Novadic-Kentron, Bestwijzer, huisartsen, reclassering, enz. Het Aanpak Voorkomen Escalatie model ligt ten grondslag aan de verschillende overlegstructuren.
- De gemeente legt verbindingen om fraude en misbruik van kwetsbare inwoners te onderzoeken en op te sporen. De gemeente neemt maatregelen om fraude en ondermijning in zorg- en dienstverlening tegen te gaan.
- De gemeente wil proactief, integraal reageren op meldingen en signalen uit verschillende systemen. Dit doen we wekelijks in het BLIK.
|
---|
Inwoners en ondernemers voelen zich (brand)veilig in wijken en op bedrijventerreinen. | Aantal toezichtcontroles bij arbeidsmigranten- en bedrijvenlocaties | ≥ 90 in 2023 Eerste controles, excl. hercontroles | 2022: 23 controles bedrijventerrein (t/m juni) 2021 : ong. 110 2020 : ong. 73 Eerste controles, excl. hercontroles | Veiligheidsregio en Squit XO | - Uitvoeren van toezicht- en handhavingscontroles om de risico's op (brand)onveiligheid in de wijken en bij bedrijven zo laag mogelijk te houden.
- Geconstateerde overtredingen worden bestuursrechtelijk opgevolgd. Voor concretere informatie verwijzen we naar het Uitvoeringsprogramma VTH en de jaarlijkse evaluatie.
- Versterking van de publiek-private samenwerking door opstarten van Keurmelk Veilig Ondernemen.
|
---|
De risico's voor gemeente en organisatoren van kleine en middelgrote (A+B) evenementen is beperkt. | Aantal behandelde aanvragen | In 2023 50 aanvragen | 2022 : 37 2021 : - | Gemeente Best | - De gemeente toetst de ingediende aanvragen op de risico's van een evenement en de bijbehorende beperkte maatregelen. We stimuleren organisatoren om hun aanvraag volgens de mogelijke aanwezige risico's in te dienen om een veiliger evenement te krijgen.
|
---|
Inwoners maken melding van signalen van uitbuiting en mensenhandel. Inwoners zijn zich bewust van misbruik en zijn weerbaar tegen misbruik van macht. | Aantal meldingen van uitbuiting en mensenhandel. | In 2023 streven we naar 0 slachtoffers van uitbuiting en mensenhandel. | 2022 : 4 (juli) | Politiecijfers en Bests Lokaal Informatie Knooppunt (BLIK) | - Het vaststellen van het regionaal beleid mensenhandel;
- Het aanstellen van een Aandachtsfunctionaris Mensenhandel binnen de gemeente;
- Waarborgen (via de Aandachtsfunctionaris Mensenhandel) dat de gemeente actief signaleert en dat de kennis en expertise op het thema belegd en geborgd is binnen de gemeente;
- Het opstellen van een lokaal (of subregionaal) plan van aanpak;
- Het inplannen van een periodieke evaluatie van het te voeren beleid;
- Het Prostitutie Controle Team controleert de legale en illegale prostitutie om uitbuiting en mensenhandel te voorkomen;
- Het nemen van maatregelen om meldingen te registreren, misbruik te voorkomen en zaken effectief aan te pakken.
|
---|