Programma's

Onderwijs

Beleid Onderwijs

Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2023 voor doen

Jongeren goed voorbereiden om mee te kunnen doen in de samenleving.

(Beleidsakkoord 'We doen het Samen! 2022 - 2026 en Notitie Integraal Sociaal Domein)

Verplichte indicator:
% van het totaal aantal leerlingen (12 - 23 jaar) dat voortijdig, dat wil zeggen zonder startkwalificatie, het onderwijs verlaat.

Verplichte indicator:
% werkloze jongeren (16 t/m 22 jarigen)

<1,8 % in schooljaar 2021 - 2022

< 1,8%

2021 :  1,4%
2020 : 1,3%
2019 : 1,4%
2018 : 1,4%
2017 : 1,3%

2015 : 1,62%

Gegevens elke 2 tot 6 jaar beschikbaar.

DUO/Ingrado

Verwey Jonker Instituut (Kinderen in Tel)

  • Uitvoeren van het regionaal afgestemd programma om het aantal vroegtijdige schoolverlaters af te laten nemen. De kern van het programma gaat over een sluitende aanpak vanaf het moment dat de jongere de school in komt tot en met de eerste jaren op de arbeidsmarkt.
  • Ondersteunen van onderwijsinstellingen bij de ontwikkeling naar internationalisering van het onderwijs. De Brainportregio geeft deze internationalisering vorm. Hiervoor zetten zij middelen in vanuit de Regiodeal.
  • Stimuleren van zelfstandig reizen naar alle scholen door leerlingen die hiertoe in staat zijn door het inzetten van reisbegeleiders. Voor leerlingen die niet in staat zijn om zelfstandig te reizen, blijven we aangepast vervoer aanbieden.
  • Doorontwikkelen van Integrale Kindcentra  (zie programma Sociaal Domein - Jeugd en multifunctioneel gebruik onderwijsvoorzieningen vanuit Integraal huisvestingsplan onderwijs).
  • Per school behoefte ondersteuning bieden om meer aansluiting te vinden.
  • Preventieve jeugdzorg verder opnemen in het voortgezet onderwijs (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).

aantal thuiszitters

Verplichte indicator:
Absoluut verzuim per 1.000 leerlingen

Relatief verzuim per 1.000 leerlingen

< 0,5

< 12

2021 : PO02 VO10
2020 : PO 0. VO 0
2019 : PO 0. VO 0
2018 : PO 0, VO 0
2017 : PO 0, VO 0

2021 : 0,65
2020 : 0,46
2019 : 0,45
2018 : 0
2017 : 0,42
2021 : 8,60
2020 : 9,15
2019 : 9,0
2018 : 0,97
2017 : 10,7

Registratie leerplicht

DUO

DUO

  • Uitvoeren van de afspraken met samenwerkingsverbanden in het primair en voortgezet onderwijs over het voorkomen en begeleiden van thuiszitters. Bij elke verzuimmelding van DUO de leerling begeleiden of zo nodig doorverwijzen naar ketenpartners.

Zo min mogelijk kinderen starten in groep 3 van de basisschool met een ontwikkelachterstand

(Beleidsnotitie voor- en vroegschoolse educatie 2020)

% kinderen met een ontwikkelachterstand (doelgroepkinderen) in een VVE-programma

90% van de doelgroepkinderen neemt deel aan een programma voorschoolse educatie

2021 :  95%
2020 : 100%
2019 : 94%
2018 : 90%
2017 : 100%

Jaarlijkse evaluatie VVE

  • Aanbieden van voorschoolse educatie voor deze kinderen.
  • Aanbieden van een voorschoolse voorziening aan kinderen waarvan de ouders geen recht  hebben op kinderopvangtoeslag.
  • Per 1 januari 2022 bieden wij in de gemeente Best aanvullende VVE (Voor- en vroegschoolse educatie) aan voor kinderen vanaf 2 jaar, waardoor kinderen met een ontwikkelachterstand meer kans maken om op 4-jarige leeftijd op het gewenste niveau in te stromen in het basisonderwijs.

Kinderen kunnen in Best naar een reguliere basisschool of een voorschoolse voorziening.

(Wet Passend Onderwijs)

% leerlingen dat naar het speciaal basisonderwijs gaat

< 1 %

2021 : 0,70%
2020 : 0,74%
2019 : 0,98%
2018 : 0,86%
2017 : 0,90%

Centrale leerlingen-registratie

  • Versterken van de in de voorschoolse voorziening en het primair onderwijs geïntegreerde jeugdzorg (zie programma Sociaal Domein - Jeugd).
  • Uitvoering geven aan het regionaal Ondersteuningsplan Passend Onderwijs. Op hoofdlijnen gaat dit over:
  • Het realiseren van een sluitend en dekkend netwerk van onderwijs(ondersteuning), jeugdhulp en zorg.
  • Zoveel mogelijk preventief werken en inzetten op vroeg signalering.
  • Voorzieningen en expertise aanbieden dicht bij de leefomgeving van het kind.
  • Leerplichtambtenaar blijft leerlingen begeleiden door elke basisschool periodiek te bezoeken om zorgvraagstukken te bespreken.
  • In Best werken veel basisscholen en de kinderopvang reeds samen in Integrale Kindcentra (IKC's). Op dit moment vindt de verdere doorontwikkeling van deze IKC's plaats door de zorgcomponent er meer bij te betrekken.

Multifunctioneel gebruik en goede spreiding van onderwijsvoorzieningen

(Integraal huisvestingsplan onderwijs 2019-2022)

  • De bouwwerkzaamheden starten om van basisschool De Zevensprong aan de Haktol een integraal kindcentrum te maken.
  • Samen met stichting Best Onderwijs en Little People verder werken aan het project Br!cks om de toekomstbestendige huisvesting te onderzoeken.
  • Samen met stichting Best Onderwijs en Kinderopvangorganisatie Korein invulling geven aan een nieuw integraal kind- centrum in Aarlesche Erven.
  • Een nieuwe gezamenlijke gym voorziening realiseren voor (de scholen in) de nieuwe wijken Dijkstraten en Aarlesche Erven.
  • Het Heerbeeck College wil het huidige schoolgebouw verduurzamen en heeft ook de gemeente gevraagd om hier een financiële bijdrage aan te leveren.
  • Kwalitatief goed en onderscheidend onderwijsaanbod beschikbaar houden binnen het voortgezet onderwijs. In 2023 investeren wij hierin om leerlingen een breed aanbod aan onderwijs te kunnen bieden.

Lasten, baten en saldo

2.463.910

2,4 %

357.463

0,3 %

Deze pagina is gebouwd op 11/10/2022 10:48:49 met de export van 11/10/2022 10:29:58