Programma's

Bestuur en ondersteuning

Beleid Bestuur en ondersteuning

 Wat willen we bereiken

Effect indicator

Streven

Eerdere resultaten

Bron

Wat gaan we daar in 2023 voor doen

Inwoners en ondernemers kunnen rekenen op een betrouwbare gemeente.
(Dit betekent dat we hun mening, belangen en ideeën serieus nemen en aantoonbaar afwegen tegen alle belangen waar de overheid rekening mee moet houden. (
Beleidsakkoord 2022-2026: We doen het Samen!)

Oordeel over het vertrouwen in de manier waarop de gemeente wordt bestuurd.

40% (heel) veel vertrouwen en < 15% weinig/geen vertrouwen in 2026 (jaarrekening 2026)

2020: 35% (landelijk 33%) heeft (heel) veel vertrouwen. 17% (landelijk 21%) heeft weinig/geen vertrouwen

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek burgerpeiling)

  • Plan van aanpak opstellen en eerste uitvoering geven aan het verbeteren van de  raadscommunicatie.
  • Uitwerken van Participatie op Maat, zoals opgenomen in het beleidsakkoord.

Meer medezeggenschap en betrokkenheid van de inwoners over hun eigen woon- en leefomgeving. Daarnaast bouwen aan een betrouwbare overheid, door middel van meer, bredere en betere inwoners- en overheidsparticipatie.

(Beleidsakkoord 2022-2026 'We doen het Samen!', Beleidsnota 'Beter participeren in Best')

Oordeel
samenwerking met inwoners (cijfer website WSJG)

> 2020
(gegevens beschikbaar in jaarrekening 2023)

2022:
2021: -
2020: 6,2 (landelijk 6,2)
2019: -
2018: 6,2 (landelijk 6,1)
2017: -
2016:  6,1 (landelijk: 6,1)

'Waar staat je gemeente'
(twee-jaarlijks onderzoek)

In 2023 ligt de focus, als het gaat om inwoners- en overheidsparticipatie, op:

  • dat we in 2023 inzetten op het versterken van de bewustwording, kennis en kunde van de interne organisatie op het gebied van participatie
  • (door) ontwikkelen van verschillende (online) tools (waaronder Praat mee module PleinBest) en kanalen die als doel hebben participatie breder en inclusiever aan te bieden.
    Hierbij hebben we bijzondere aandacht voor de doelgroep jongvolwassenen.
  • Periodiek uitvoeren van peilingen onder inwoners via het in 2018 opgezette Inwonerspanel.
  • Inwoners informeren over participatie onder de Omgevingswet.
  • Initiatiefnemers stimuleren en faciliteren om de omgeving te betrekken bij (ruimtelijke) initiatieven.
  • Faciliteren van inwonersinitiatieven.
  • Actief inwoners, ondernemers en organisaties in Wilhelminadorp en Kantonnier betrekken bij het vormgeven van de gebiedsvisie en het gezamenlijk uitvoeren van plannen/ideeën van de wijkaanpak.

We zijn een netwerkende organisatie en op die manier organiseren we ook onze dienstverlening. Samen met ons netwerk spelen we in op vragen van inwoners en ondernemers.

(Organisatiemissie- en visie)

Geen

-

-

We stimuleren en organiseren  samenwerking tussen gemeente en organisaties en tussen organisaties onderling. In het sociaal domein maken we dit concreet door verbindingen te leggen tussen de keten van partijen in de basis, preventie en de gemeente. We stellen bijvoorbeeld ons subsidie-programma samen met partners in het sociaal domein op. In het ruimtelijk domein volgen we het in 2022 vastgestelde participatiebeleid en passen we onze dienstverlening daar op aan.

Klantvriendelijke en efficiënte dienstverlening.

(Dienstverleningsvisie 'Graag en op maat')

Oordeel
gemeentelijke dienstverlening








Aantal (geregistreerde) klachten dienstverlening

Inwoners waarderen onze dienstverlening met tenminste een 7,0

(gegevens beschikbaar in jaarrekening  2023) Het aantal klachten in 2023 is ˂ 19 (=  gemiddelde van de afgelopen 3 jaar)

2020: 7,0 (landelijk 6,8)
2019: -
2018: 7,0 (landelijk 6,8)
2017:-
2016 : 6,9 (landelijk: 6,7)

2021: 7
2020: 18
2019: 32
2018: 33
2017: 23
2016: 22

'Waar staat je gemeente'

(twee-jaarlijks onderzoek)

Interne registratie klachten

  • We brengen ervaringen van individuele inwoners met onze dienstverlening in beeld. We doorlopen de stappen die hij/zij heeft gemaakt om een bepaalde dienst van ons te krijgen (klantreis-methodiek). Wat ging goed, wat niet? Aanvullend experimenteren we met andere instrumenten om de dialoog over onze dienstverlening met inwoners aan te gaan. De inzichten gebruiken we bij de verbetering van onze dienstverlening.
  • We vertalen onze dienstverleningsdoelen in concrete werkafspraken. We gebruiken hiervoor de methodiek van serviceformules. Serviceformules zijn concepten voor dienstverlening vanuit het perspectief van de inwoner.
  • We zetten in op verbetering van toegankelijkheid en bereikbaarheid van onze organisatie. We onderzoeken de wenselijkheid en mogelijkheid van aanpassing van onze openingstijden.
  • We breiden onze digitale dienstverlening uit. Onder meer in de vorm van nieuwe digitale producten en diensten via onze website .
  • We werken, samen met onze partners (zowel professionele- als vrijwilligers-organisaties) verder aan dienstverlening onder één dak van Bestwijzer, gemeente en mogelijk andere deelnemers. Daarnaast zetten we in op het versterken van samenwerking in de huidige praktijk.
  • Bovenstaande en andere acties leggen we vast in een actieplan dienstverlening 2023-2024. Dit actieplan gaat over onze organisatiebrede dienstverlening. Basis hiervoor vormt de dienstverleningsvisie 'Graag en op maat 2.0'.

Best heeft voor het uitvoeren van maatschappelijke, ruimtelijke en financiële opgaven voldoende bestuurskracht om zelfstandig te blijven.

(Beleidsakkoord 2022-2026 'We doen het Samen!')

Geen

-

-

Aanname: de genoemde activiteiten zijn nodig om krachtig in te spelen op onze maatschappelijke opgaven.

  • We blijven in gesprek met gelijkwaardige (buur)gemeenten over verregaande samenwerking.
  • In 2023 leggen we de Samenwerkingsagenda Stedelijk Gebied Eindhoven 2022-2026 voor aan de raad. Deze agenda geeft richting aan de samenwerking tussen negen gemeenten.
  • In het sociaal domein werken we in verschillende regionale samenwerkingsverbanden samen aan de regionale maatschappelijke vraagstukken.
  • In 2023 leggen we het samenwerkingsakkoord MRE aan de raad voor. Dit akkoord geeft richting aan de samenwerking tussen 21 gemeenten

Betrouwbare overheid

Vermindering kans op fraude en ondermijning

Noodzakelijke adresonderzoeken (huisbezoeken) worden conform de WALAA methodiek (webapplicatie Landelijke Aanpak Adreskwaliteit) opgepakt

> 85 adresonderzoeken per jaar

Wijziging wet BRP (2021)
Kamerbrief maatregelen ter voorkoming van identiteitsfraude (8-2-2022)

  • Daar waar mogelijk administratieve afhandeling van adresonderzoeken. Waar er aanleiding is tot nader onderzoek, vindt er in 100% van de gevallen een fysiek adresonderzoek plaats.
  • Extra maatregelen voorkomen identiteitsfraude door gebruik te maken van gezichtsscanners (Oribi).

Veilige verkiezingen

Stemgerechtigden inwoners kunnen, op meerdere locaties, op een veilige manier hun stem uitbrengen tijdens de verkiezingen in maart 2023.

In 2023 heeft Best een gelijke opkomst stemgerechtigden als in 2019

Opkomst  verkiezingen  2022 Best 55,14 %

Kiesraad.nl

  • Aansluiten bij adviezen overheid.
  • Versterken van de organisatie van het proces verkiezingen.
Deze pagina is gebouwd op 11/10/2022 10:48:49 met de export van 11/10/2022 10:29:58